Treinreizen is één van de goedkoopste en meest authentieke manieren om door het prachtige India te reizen. Het geeft je een intiem kijkje in het leven van de locals, het is eigenlijk best comfortabel en bovenal een zeer bijzondere ervaring.
Toch kan het – net zoals in de rest van India – chaotisch, vies, druk en onvoorspelbaar zijn. Bijvoorbeeld wanneer je trein 10 uur vertraagd is en deze bij aankomst zo vol blijkt te zijn dat je de eerste drie uur van de reis naast een stinkend toilet moet zitten.
Het hoort er allemaal een beetje bij.
Gelukkig heb ik op de genoemde vertragingen na, alleen maar positieve ervaringen met treinreizen in India en in dit artikel deel ik tips zodat jij ook comfortabel met de trein door India kunt reizen.
Kies de juiste klasse
Over het algemeen hebben de Indiase treinen vijf verschillende klassen. Second of General class is de laagste klasse en de regels die in andere klasses gelden, lijken hier niet te bestaan. Er zijn geen gereserveerde plekken, er is geen maximum capaciteit en feitelijk is het dus vechten voor je plekje. Een Duitse reisgenoot vertelde mij dat hij een keer 16 uur in de second class moest reizen omdat er geen andere tickets meer beschikbaar waren. Hij heeft toen 16 uur gestaan en geprobeerd om met zijn hoofd op een deur te slapen.
Eén klasse hoger is sleeper class en dit is de klasse waarin ik vooral gereisd heb. Het is goedkoop en je krijgt in tegenstelling tot de second class wel een bedje toebedeeld. Reken echter niet op al te veel luxe. Je krijgt bijvoorbeeld geen dekens of kussens en er is ook geen airco. Dat kan dus betekenen dat het ‘s avonds koud of juist bloedheet kan worden in de trein. In koudere gebieden is het aan te raden om een grote sjaal kopen die je ook als deken kunt gebruiken.
Na de sleeper class heb je de 3AC. De indeling van de bedden is hetzelfde als in de sleeper class, maar je krijgt hier ook dekens, kussens en airco. Nog een voordeel is dat de ramen dicht blijven waardoor je minder last hebt van het geluid van de trein. Een nadeel is echter dat de kaartjes ongeveer twee keer zo duur zijn. Ik heb één keer uit nieuwsgierigheid deze klasse geboekt, maar het voelde voor mij een beetje steriel na al die keren in de sleeper class.
Daarnaast heb je nog 2AC en 1AC. In deze klasses krijg je meer ruimte en meer service. Maar daar betaal je uiteraard ook voor. Ik heb deze klasses zelf nooit genomen, omdat sleeper class altijd prima was.
Kies het beste bedje
Probeer (indien mogelijk) een upper berth te reserveren. Dit is de bovenste slaapplek en op deze manier kun je altijd gaan slapen wanneer je wilt. Wanneer je lower of middle berth hebt dan zitten er altijd mensen op je bed en moet je wachten tot zij gaan slapen of hen verzoeken om van je bed af te gaan.
Boek je treinticket
Als je in sleeper class of een hogere klasse wilt reizen, dan zal je een ticket moet reserveren. Je kunt dat op drie manieren doen:
- Mijn favoriete manier was om het te doen via een reisbureau of via de receptie van het guesthouse. Gewoon omdat ik soms lazy ben en geen zin heb om te pielen op een smartphone. Natuurlijk betaal je dan 100 of 200 roepies extra, maar het scheelt tijd en ach geld moet rollen.
- Uiteraard kun je ook zelf boeken via het internet. Houd er rekening mee dat je drie verschillende indicaties kunt krijgen op het moment dat je een ticket boekt: (1) ticket confirmed, (2) RAC waitlist en (3) waitlist. De eerste spreekt redelijk voor zich. De tweede is Reservation Against Cancelation. Dit betekent dat er alleen plek is als iemand anders annuleert, maar over het algemeen is dit altijd wel het geval. Alleen wanneer je een waitlist indicatie krijgt, dan is er een gedegen kans dat er geen plek beschikbaar is. Mocht dit gebeuren, dan wordt het bedrag voor je ticket terug gestort.
- De laatste mogelijkheid is om naar het treinstation te gaan en daar zelf een ticket te boeken. Dit kan echter vrij verwarrend zijn, zoals ik eerder schreef in het artikel 7 manieren om te genieten van een cultuurshock.
Neem een klein survivalpakketje mee
Een treinrit in India kan gemakkelijk meer dan 20 uur duren dus is het belangrijk dat je goed voorbereid in de trein stapt. Zorg dat je in ieder gevalgenoeg eten en drinken mee neemt. Hoewel er in de trein altijd mannetjes rondlopen die fruit, pinda’s, bread ommelets en andere snacks verkopen, gebeurt het ook wel eens dat er een hele tijd niemand komt. Het is dan handig om wat snacks en genoeg water te hebben. Daarnaast moet je natuurlijk je pleerol niet vergeten, maar dat geldt eigenlijk overal in India.
Maak contact met de locals
Een van de leukste onderdelen van treinreizen is dat je in contact komt met de locals. Je kunt op die manier heel veel leren over India en wanneer je doorvraagt zie je dat achter elk persoon wel een interessant verhaal zit. Maar er is ook een hele praktische reden om contact te maken met je Indiase reisgenoten. In de treinen wordt namelijk niks omgeroepen waardoor de locals vaak de enige zijn die je kunnen vertellen of je de bestemming al nadert.
Bestemming bereikt? Snel naar buiten
In Nederland hebben we de ongeschreven regel om te wachten met instappen totdat andere passagiers zijn uitgestapt. In India lijkt die regel er niet te zijn. Zorg dus dat je klaar staat met je backpack en geen gaten laat ontstaan tussen jou en degene voor jou, want dan kan het nog wel eens lastig worden om de trein uit te komen. Mocht je toch te laat zijn, gooi dan je Nederlandse beleefdheid overboord en dring jezelf door de trein. Dat doen de Indiërs zelf ook.
Go with the flow
In Nederland raken we allemaal van de leg als een trein meer dan 10 minuten vertraagd is. Bovendien hebben we allemaal liever niet dat er een vreemde naast ons gaat zitten en gaan we in de stiltecoupé zitten als we willen lezen. Als je in India met de trein reist, dan zal zo’n instelling je zeker problemen opleveren. Treinen komen soms een paar uur te laat, staan soms zomaar een uur stil en zijn (behalve ‘s nachts) alles behalve stil.
De belangrijkste tip die ik je daarom kan geven voor een prettige reis: klaag niet over hoe het zou moeten zijn, maar omarm wat is, whatever dat mag zijn.